Tuż przed majowym weekendem, a zarazem ważnymi świętami państwowymi w naszej szkole odbyły się warsztaty patriotyczne, których celem było rozpoznanie różnych typów patriotyzmu, a także poznanie cech charakterystycznych poszczególnych modeli (tradycyjnego, symbolicznego, obywatelskiego, modernizacyjnego, ekologicznego).
Warsztaty skierowane były do uczniów klas 4 - 8, a udział w nich był dobrowolny. Chęć uczestniczenia w patriotycznych warsztatach zgłosiło aż 7 klas: 4a, 5a, 5b, 6a, 7, 8a, 8b oraz trzy osoby z klasy 6b.
Spotkania odbyły się we wtorek 25 kwietnia oraz w czwartek 27 kwietnia. Łączna liczba uczennic i uczniów wyniosła 124!
W czasie warsztatu uczestniczki i uczestnicy pracowali z 30 kartami, na których znajdowały się różne budynki z całej Polski. Zadaniem młodych obywateli była wirtualna podróż po całej Polsce,
zapoznanie się z opowieścią poszczególnych budynków, a następnie zapoznanie się ze stawianym przez dane miejsce pytaniem, a następnie udzieleniem na nie odpowiedzi. Tu nie było "dobrych" i "złych" rozwiązań - na bazie udzielonych odpowiedzi, uczennice i uczniowie mogli sprawdzić jaki jest ich dominujący typ patriotyzmu.
Wyniki prezentują się następująco (kilkorgu uczniom wyszły dwa modele patriotyzmu):
a) 36 uczennic i uczniów reprezentuje MODEL TRADYCYJNY
Polska to historia, która nas łączy. Być Polakiem to znać i upamiętniać tę historię - także tę trudną i pełną cierpienia. Historia mnie jest strzałką, lecz kołem - powtarza się i powraca. polska to
przestrzeń opowieści, zbiorowy duch, którego przekazuje się z pokolenia na pokolenie.
b) 30 uczennic i uczniów reprezentuje MODEL SYMBOLICZNY
Polska to przede wszystkim wspólna tożsamość - to, kim jesteśmy. To symbole, które nas łączą, i emocje, które wspólnie przeżywamy. Polska to nasze miejsce, dom, w którym jesteśmy u siebie. Dla
osób reprezentujących ten model patriotyzmu najważniejsze jest poczucie zakorzenienia, nakreślenie granic, które wyznaczają wspólnotę, chroniąc ją przed niebezpieczeństwami z zewnątrz, ale też zapobiegając rozpłynięciu się w oceanie współczesnej kultury masowej.
c) 25 uczennic i uczniów reprezentuje MODEL OBYWATELSKI
Polska to nasze wspólne miejsce, przestrzeń, w której gospodarujemy, zabieramy głos, którą urządzamy po swojemu. Dla osób reprezentujących ten model patriotyzmu bycie patriotą to wzięcie
odpowiedzialności za świat wokół nas. Patriotyzm reprezentuje się nie od święta, ale w drobnych, codziennych czynnościach, takich jak kasowanie biletów, dbanie o porządek, czy płacenie podatków.
d) 19 uczennic i uczniów reprezentuje MODEL EKOLOGICZNY
Polska to nie proste odpowiedzi, a przede wszystkim pytania. Osoby reprezentujące ten model patriotyzmu lubią się zatrzymać, rozejrzeć wokoło, czasem zrobić krok do tyłu, żeby spojrzeć na
sprawy z dystansu. Polska to nie tylko ludzie i ich historie, ale także przyroda, która była tu przed nami już od tysięcy lat. Czy przetrwa kolejne tysiąclecia? To zależy od nas.
e) 16 uczennic i uczniów reprezentuje MODEL MODERNIZACYJNY
Polska to przede wszystkim projekt - coś, co wspólnie robimy, udoskonalamy. Osoby reprezentujące ten model patrzą w przyszłość, a nie w przeszłość. Zadają pytania, co robić, by żyło się tutaj lepiej. Miarą patriotyzmu jest rozwój oraz inwestowanie w naukę i technologię.
W czasie podsumowania warsztatów patriotycznych zastanawialiśmy się co było gdyby zabrakło w społeczeństwie którego ś z wyżej wymienionych modeli? A także zastanawialiśmy się jak można
uczcić narodowe święta. Jednym z alternatywnych (do tradycyjnego apelu) form okazał się piknik patriotyczny.
Warsztaty zostały przeprowadzone na podstawie materiałów udostępnionych przez Narodowe Centrum Kultury pn. "Miejsca Pospolitej". Warsztaty przeprowadziła nauczycielka historii, Izabela Kotlęga.